Thursday, September 30, 2010

kanak-kanak

Saya sangat tertarik dengan satu tulisan  dalam Mingguan Malaysia berkaitan keseronokan kanak-kanak zaman 60an, 70an. Cerita penulis sangat mirip cerita ibu saya. Bermain bersama kawan-kawan sekampung, sentiasa mencari idea kreatif membentuk permainan yang menyeronokkan. Plastik dan pin boleh dijadikan kerongsang, tempurung kelapa sudah boleh menghasilkan pelbagai peralatan dapur. Dulu-dulu selalu teringin untuk menjadi kanak-kanak zaman ibu saya, kanak-kanak pasca merdeka.

Saya menjadi kanak-kanak pada tahun 90an. Komputer pertama kami ketika saya 6 tahun (1992). Kami sangat teruja, tapi aplikasi waktu itu tidaklah secanggih komputer hari ini. Saya tergolong dalam katogeri ulat buku, tapi saya akan mengambil peluang emas waktu mengaji Al-Quran waktu petang untuk bermain; lompat getah, galah panjang dan lain-lain. Zaman ni dah tak payah nak kreatif untuk cipta permainan. Semuanya mampu dibeli. Dari barang permainan jenama terkenal (tentulah zaman tu saya inginkan Barbie) atau permainan made in China yang murah harganya.

Kemudian generasi kanak-kanak pasca millenium. Kanak-kanak yang sekarang ini sedang memenuhi cyber cafe, jejari pantas menggunakan keyboard, sesekali mereka menjerit " tembak! tembak!", " bunuh yang tu" dll. Memang asyik bermain game, maklumlah UPSR dah habis. Ibu saya guru sekolah rendah di luar bandar. Melihat taraf hidup dan pendidikan keluarga sangat menyedihkan. Ramai juga kanak-kanak yang tak berayah beribu keranan mak dan ayah di penjara atau dalam pusat pemulihan. Ramai menjadi samseng walaupun pada usia sangat muda. Sudah tidak pandai bermain lagi, tak pandai bergurau. Kalau kena sepak, terajang dibalas. Beberapa minggu lepas saya menemani adik saya ke sukaneka prasekolah. Comel kanak-kanak ni, lari dalam guni, bawa bola pimpong. Saya membantu guru adik saya mengasuh kanak-kanak bertuah ini. Sangat sedih melihat adik-adik ini tak pandai bermain, sep sep sep pun tak berapa tahu (atau mungkin mereka malu dengan saya). Sikit-sikit main tendang-tendang, lari keliling padang.

Entah macam mana zaman kanak-kanak anak saya nanti, tak tahulah bila. Jangan jadi robot sudah

No comments:

Post a Comment