Friday, September 3, 2010

lompat si katak lompat

Kehidupan saya selama ini dalam kelompok cream of the cream. Belajar di sekolah berasrama penuh kemudian melanjutkat pelajaran ke Melbourne, Australia. Saya sentiasa dikelilingi rakan-rakan yang stelah mengumpul sangat banyak A. Belajar bersama pelajar terbaik setiap negeri di Malaysia. Kumpulan sosial saya terbatas pada cerdik pandai sahaja. Mereka yang celik IT, kebanyakan pandai berbahasa Inggeris dan dari sosio ekonomi yang stabil. Waktu belajar di Melbourne, mesti kembang kucup menyebut nama universiti itu. Maklumlah, rakyat Australia sendiri sukar mendapat tempat di University of Melbourne.

Kemudian saya pulang ke kampung halaman. Sebuah pekan kecil di utara negeri Kedah. Saya tumpang gembira melihat perubahan besar di pekan ini semenjak saya merantau di negeri orang. Sudah banyak kawasan perumahan didirikan, kawasan perindustrian pun tumbuh bagai cendawan. Jalan sentiasa penuh dengan kereta. Dan ini bermakna, kumpulan  sosial saya sedikit berubah walaupun hakikatnya saya bukanlah jenis mesra alam. Jiran sebelah rumah pun tak berapa kenal. Ia adalah satu cabaran yang besar dalam hidup saya, sangat sukar untuk berinteraksi teerutamanya dengan mak cik-mak cik di masjid waktu solat tarawih.
Namun begitu, sebagai pemerhati sepenuh masa, saya mengagumi beberapa insan. Mereka yang selama ini tidak pernah saya fikirkan sangat. Salah seorangnya adalah pelayan kedai roti canai yang sangat terkenal di pekan ini. Umurnya mungkin sebaya saya atau lebih muda. Namun kesungguhannya mencari rezeki sangat memukau mata. Saya boleh bergoyang kaki kerana termasuk dalam tanggungan keluarga. Dia bekerja bermula jam 7 pagi hingga pukul 12 tengahari di kedai roti canai, kemudian bekerja pula dari pukul 5 petang hingga tengah malam di kedai bihun sup. Dia sangat cekap melakukan tugasnya walaupun pada mata para professional, apalah sangat kerja itu. 

Banyak lagi kisah-kisah yang menyentuh hati sejak tinggal di pekan ini. Terlalu banyak untuk dipelajari


No comments:

Post a Comment